معرفی گران‌ترین لنزهای موجود در بازار

چه عکاسی را حرفه‌ای دنبال کنید و یا به عنوان یک سرگرمی برای آخر هفته‌ها، هیجان و تجربه‌ی استفاده از تجهیزات عکاسی گران‌قیمت همیشه بی‌نظیر است. علاقه به تجهیزات گران‌قیمت و دست نیافتنی و دنبال کردن اخبار آن‌ها چیزی نیست که بتوان به راحتی جلوی آن را گرفت! مهم نیست چند سال دارید، این اسباب بازی‌های فانتزی هرگز جذابیت خود را از دست نمی‌دهند. از گران‌ترین دوربین‌ها گرفته تا گران‌ترین لنزها و تجهیزات جانبی.

اما سوالات مهمی نیز به ذهن می‌رسد. برای مثال آیا ما به چنین ابزارهای گران‌قیمتی نیاز داریم؟ احتمالاً خیر. یا این‌که آیا روزی آن‌ها را خریداری خواهیم کرد؟ احتمالاً بعید است. آیا اگر چنین تجهیزاتی را در فروشگاهی ببینیم دقایقی طولانی به آن‌ها خیره خواهیم شد؟ قطعا بله!

در این مطلب ما لیستی از هشت لنز گران‌قیمت موجود در بازار را گردآوری کرده‌ایم تا اشتیاق شما را به چنین تجهیزاتی بیش از پیش افزایش دهیم. کیفیت ساخت و زیبایی این لنزها آن‌ها را به آثاری هنری تبدیل کرده‌اند. در حالی که می‌توانستیم لنزهایی را پیدا کنیم که در نوع خود بی‌نظیر هستند و یا در حراجی‌ها سروصدای زیادی به پا می‌کنند، لنزهایی را انتخاب کرده‌ایم که امکان خرید آن‌ها (صرف نظر از هزینه) به راحتی وجود دارد.

این لنزها در گنجه‌ی افراد ثروتمند پنهان نیستند. یا فقط هر چند سال یک‌بار در حراجی‌ها فروخته نمی‌شوند. در واقع ما فقط لنز‌هایی را انتخاب کرده‌ایم که برای خرید و از روش‌های عادی در دسترس همه قرار دارند.

ممکن است لنزهایی وجود داشته باشند که واجد شرایط هستند ولی بنا به دلایلی در این لیست قرار نمی‌گیرند. برای مثال برخی از لنزها Phase One که این شرکت قیمت رسمی و مشخصی برای آن‌ها اعلام نکرده است.

لنز Leica Vario-Elmar-S 30-90mm f/3.5-5.6 ASPH – قیمت 12,495 دلار

لنز Leica Vario-Elmar-S 30-90mm f/3.5-5.6 ASPH

این تنها لنز لایکا (Leica) در لیست ما نیست، اما تا حد زیادی همه‌کاره‌ترین لنز این لیست است. لایکا در زمینه‌ی لنزهای زوم چندان شناخته شده نیست و این لنز زیبای قطع متوسط اولین و تنها لنز زوم برای Leica S-System است.

در حالی که با زوم کردن و رسیدن به فاصله‌ی کانونی 90mm از وضوح تصویر کاسته می‌شود، اما نقاط قوت آن در فواصل کانونی واید واقعاً چشمگیر هستند. تصویر تمیز، بدون اعوجاج و بدون خطای رنگی (Chromatic Aberration) است.

شاید شگفت‌انگیزتر از همه‌ی موارد گفته شده، فناوری Vario-Elmar-S است که به شکل قابل توجهی در برابر Flare (هاله‌های نوری) مقاوم است. با توجه به تعداد عدسی‌های این لنز (۱۴ عدسی در ۱۱ گروه) عملکرد لنز در تولید تصویر تمیز و کم‌نقص شگفت‌انگیز است.

گستره‌ی فاصله‌ی کانونی مناسب در کنار مقاومت عالی در برابر عوامل جوی، این لنز لایکا را به لنزی رویایی برای عکاسان منظره تبدیل می‌کند.

با توجه به این‌که چند سالی است که این لنز در دسترس است، می‌توان با کمی صبر و حوصله نمونه‌ی دست دوم آن را با قیمتی زیر 10,000 دلار پیدا کرد.

لنز Canon RF 600mm f/4L IS USM – قیمت 12,999 دلار

لنز Canon RF 600mm f/4L IS USM

هر لیستی از گران‌ترین لنزهای موجود در بازار به سرعت شبیه به لیستی از بهترین لنزهای Telephoto در بازار می‌شود. دلیل این امر با توجه به سرعت، پیچیدگی در ساخت و ابعاد آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین جای تعجب نیست اگر در ابتدای لیست Canon RF 600mm f/4L IS USM را ببینیم.

از نظر عملکرد، این لنز مشابه لنز Canon EF 600mm f/4L IS III USM است. مانند نسخه‌ی Canon EF 600mm III، وزن برای بهبود تعادل و هندلینگ به انتهای لنز منتقل شده است. علاوه بر این عملکرد لرزشگیر نیز در این لنز بهبود یافته است.

با کیفیت بی عیب و نقص تصویر و فوکوس خودکار دقیق این لنز یکی از بهترین لنزهای سری L کانن است.

کیفیت ساخت این لنز کم‌نظیر است. آلیاژ منیزیم تقویت شده با کربن، به طور همزمان باعث نازک‌تر شدن دیواره‌ها و افزایش استحکام شده است. این لنز در برابر شرایط سخت جوی مقاوم است. همچنین عدسی‌های ابتدایی و انتهایی آن با پوشش Fluorine اندود شده است. هر سطح از فرایند تولید در این لنز نشان دهنده‌ی کنترل شدید بر روی آن است.

لنز RF 600mm در واقع یکی از بهترین‌ تولیدات شرکت کانن است. این لنز با دوربینی مانند Canon EOS R5 یا بهتر از آن Canon EOS R3 که اخیراً معرفی شده، ترکیبی بی‌نظیر و فوق‌العاده (و البته گران قیمت) برای عکاسی ورزشی یا حیات وحش ایجاد خواهند کرد.

لنز Leica Summilux-M 90mm f/1.5 ASPH – قیمت 13,695 دلار

لنز Leica Summilux-M 90mm f/1.5 ASPH

پیش از عملکرد خاص و کیفیت اپتیکی لنز Leica Summilux-M 90mm از دستاوردهای مهندسی آن شگفت‌زده می‌شویم. تولید لنزی با این ابعادِ جمع و جور که شامل یک عدسی شناور نیز می‌شود بدون تعهد صادقانه و دقت موشکافانه در طراحی امکان‌پذیر نیست. اعوجاج و Vignetting (تیرگی کناره‌های تصویر) بسیار کم این لنز نیز جزء نکات شگفت‌انگیز درباره‌ی آن است.

این لنز حتی برای کسانی که پرتره‌هایی با نور طبیعی ثبت می‌کنند همه چیز را ارائه می‌کند؛ فوکوس نرم و مطمئن، سرعت بالا و کنترل دقیق روی بوکه‌ها. علاوه بر همه‌ی این‌ها Micro Contrast این لنز تقریباً از همه‌ی رقبا فراتر است و کیفیت تصویر بی‌نقصی دارد.

علی‌رغم اندازه‌ی جمع و جور آن، این لنز تا حدودی سنگین‌تر از آن چیزی است که انتظار می‌رود. متاسفانه در بحث راحتی و تعادل در استفاده، این لنز کمی بیش از حد در بخش جلو سنگین است. بیشینه‌ی گشودگی دیافراگم f/1.5 دیگر ویژگی جذاب این لنز لایکا است.

لنز Leica Summilux-M 90mm از نظر قیمت، کیفیت ساخت و عملکرد مانند یک کالای لوکس کلاسیک است. در این زمینه این یک موفقیت غیرقابل بحث و یک سرمایه‌گذاری بلند مدت ارزشمند است.

لنز Rodenstock 138mm f/6.5 HR Digaron-SW Float Lens – قیمت 13,965 تا 14,710 دلار

لنز Rodenstock 138mm f/6.5 HR Digaron-SW Float Lens

شرکت Cambo در سال ۱۹۴۶ در هلند تاسیس شد و اولین تولیدکننده‌ی دوربین‌های استودیویی است که یک دوربین تمام فلزی قطع بزرگ (Large formar) ساخته است. این شرکت به تولید بدنه‌ی دوربین و تجهیزات تخصصی عکاسی مشهور است. بیشتر این دوربین‌ها برای استفاده از بک‌های (Back) دیجیتال از شرکت‌های Leaf, Hasselblad, Mamiya/Phase One و Sinar طراحی شده‌اند.

برخی مانند سری Actus برای دوربین‌های بدون آینه مثل Sony E، Fuji X و FGX و همچنین Hasselblad X طراحی شده‌اند. آن‌ها به عکاس اجازه می‌دهند تا حرکت‌های متنوعی را در جهت‌های مختلف، در طول و یا جهت‌های افقی و عمودی، اجرا کنند که در دوربین‌های قطع کوچک امکان‌پذیر نیست. این‌کار نه‌تنها تصاویری با وضوح بالاتر تولید می‌کند، بلکه به شکل موثری به یک سنسور APS-C یا Full Frame اجازه می‌دهد تا مثل یک دوربین قطع متوسط یا قطع بزرگ عمل کند. به طور طبیعی این تجهیزات در درجه‌ی اول برای استفاده در عکاسی از طبیعت بی‌جان، استودیو و منظره مناسب هستند.

شرکت Cambo همچنین تعدادی Wide RS Lens Panels تولید می‌کند. Rodenstock لنزهای خود را با ماژول یا ماونت‌ها مختلفی مثل Aperture Only Mount (“WRA”)، Tilt/Swing module (“WTSA”) یا Rodenstock eShutter-250 (“WRS”) عرضه می‌کند که برای استفاده با Cambo Wide Digital Series ساخته شده‌اند. این لنزها از 23mm f/5.6 HR Digaron-S تا 180mm f/5.6 HR-S Digaron را شامل می‌شوند.

گران‌ترین لنز این مجموعه لنز 138mm f/6.5 HR Digaron-SW Float است. لنزی با فاصله کانونی بلند و وضوح بالا که حداکثر reproduction ratio آن 1:5 است. از نظر ساختار اپتیکی این لنز شامل ۱۱ عدسی در ۱۰ گروه به همراه یک گروه عدسی شناور است. چنین ساختاری به لنز اجازه می‌دهد تا در تمام فاصله‌ها به توان تفکیکی نزدیک به حد پراش (Diffraction limit) دست پیدا کند. در واقع نمودارهای MTF حتی در بازترین دیافراگم عملاً صاف هستند، با کنترل کامل خطای رنگی محوری (axial chromatic aberration) و اعوجاج زیر 1%.

پانل لنز WRA-2138 با سری Cambo Wide RS و سنسورهای دارای شاتر الکترونیکی سازگار است. WRS-2138 همچنین با سیستم دوربین Phase One XT در صورت نصب Phase One X-Shutter سازگار است. در نهایت برای استفاده از WRS-2138’s eShutter با سنسورهایی که شاتر الکترونیکی ندارند، می‌توان از طریق USB در رایانه یا از طریق یک برنامه‌ی تحت سیستم‌عامل‌های اندروید یا IOS کنترل را انجام داد.

هر یک از لنزهای شرکت Rodenstock شما را به گذشته برمی‌گردانند و همه‌ی آن‌ها فوق العاده هستند. اما 138mm f/6.5 HR Digaron-SW Float ممکن است بهترین لنز این مجموعه و یکی از بهترین لنزهایی باشد که تاکنون ساخته شده است.

لنز Leica Noctilux-M 75mm f/1.25 ASPH – قیمت 14,295 دلار

لنز Leica Noctilux-M 75mm f/1.25 ASPH

ساخت سری لنزهای Noctilux-M به دوران ریاست جمهوری Lyndon B. Johnson برمی‌گردد و به دلیل سرعت و کیفیت بالای آن، مدت‌هاست که محبوب‌ترین طراحی لایکا محسوب می‌شود. اما چه چیزی لنز ۷۵ میلی‌متری لایکا را از پیشینیان برجسته‌ی خود متمایز می‌کند؟ چه چیزی باعث بهترین بودن آن شده است؟

قبل از هر چیز لازم به ذکر است که نام Noctilux همیشه مترادف با لنز ۵۰ میلی‌متری بوده است. کلمه‌ی Noctilux را به هر عکاسی که بگویید بلافاصله به لنز Noctilux 50mm فکر خواهد کرد. لنز Noctilux 75mm جدیدتر، گران‌تر و اولین در نوع خود محسوب می‌شود. بیشینه‌ی گشودگی دیافراگم این لنز در سری Noctilux منحصر به فرد است و یکی از کندترین لنزهای این سری است که تاکنون تولید شده. عنوانی که قبلاً در اختیار Noctilux 50mm f/1.2 بود.

با این حال، این جمله یک واقعیت قابل توجه را پنهان می‌کند: این لنز یکی از سریع‌ترین لنزهای ۷۵ میلی‌متری فول فریمی است که تا کنون ساخته شده. البته تا زمانی که شرکت‌هایی مانند 7Artisans لنزهای جدیدی را به بازار عرضه کردند.

لایکا لنزهای Noctilux را با مجموعه‌ای از اصول و قواعد خاص طراحی و تولید می‌کند؛ سریع‌ترین دیافراگم، کنترل خطاهای اپتیکی، بازتولید رنگ‌های دلپذیر، عمل‌کرد فوق‌العاده در بیشترین گشودگی دیافراگم و کمترین میزان هاله‌های نوری (Flare) در مقایسه با لنزهای فوق سریع. لنز Noctilux 75mm در مقایسه با دیگر لنزهای این سری در تمامی این موارد برتر است. لنز Nikon Noct-Nikkor 58/0.95 تنها لنزی است که می‌تواند ادعا کند از لنزهای Noctilux 50mm و 75mm عملکرد بهتری دارد. هرچند که این کیفیت منجر به ابعاد بزرگتر و وزن بیشتر شده است.

درست مانند لنز Summilux که قبلاً در مورد آن صحبت شد، این لنز یک لنز Telephoto جمع و جور است که برای عکاسی پرتره ساخته شده است. با این حال چیزی که آن را متمایز می‌کند جداسازی بی‌نظیر سوژه از پس‌زمینه به شکلی تمیز و زیبا است. خصوصیتی که مشابه عملکرد لنزهای Leica ASPH lenses, Zeiss Otus, Sigma Art و سایر لنزهای بسیار خوب و سریع مانند Noct-Nikkor است. کنترل خطای Spherical از طریق عدسی‌های Aspherical، انتقالی تمیز و واضح از سوژه‌ی به مناطق خارج از فوکوس را به همراه دارد و چیزی را که بسیاری از آن به عنوان «نگاه سه بعدی» یاد می‌کنند خلق می‌کند.

لنز Leica Noctilux-M 75mm f/1.25 ASPH می‌تواند برای بسیاری از عکاسان یک فاصله‌ی کانونی نامطلوب باشد. نکات منفی که برای لنز Summilux بیان شد برای این لنز نیز تا حدودی صدق می‌کند. این لنز مناسب شرایط خاصی است که نیاز به دیافراگم بسیار سریع دارند، در غیر این صورت ممکن است لنزهای کندتر انتخاب بهتر و صد البته ارزان‌تری باشند.

لنز Horseman 23mm f/5.6 HR Digaron-S Lens Unit – قیمت 15,620 دلار

لنز Horseman 23mm f/5.6 HR Digaron-S Lens Unit

دوربین‌های Horseman که در شرکت Komamura ساخته می‌شوند از ابتدا با فیلم‌هایی با قطع بزرگ‌تر همراه بودند. دوربین‌های تکنیکال و میدانی lightweight 6×9 و 4×5 تولیدات اصلی این شرکت بودند. اما امروزه این شرکت به نوآوری‌های مربوط به دوربین‌های دیجیتال نیز شناخته می‌شود.

به عنوان مثال Horseman VCC Pro یک دوربین HandHeld View است که با دوربین‌های SLR شرکت‌های Canon و Nikon سازگار است و به عکاسان امکان حرکاتی مثل stitch and control tilt, swing, shift, fall, rise را می‌دهد. دوربین Horseman Axella SX با تمامی سیستم‌ها، از Canon EF و Nikon Z تا Fujifilm X، GFX و بک‌های Hasselblad و Phase One سازگار است.

Horseman LD Pro یک دوربین Ultimate View است که برای بک‌های دیجیتال Phase One، Hasselblad و Mamiya طراحی شده است و نه تنها اجازه‌ی کنترل بسیار دقیق حرکت طولی را به عکاس می‌دهد، بلکه امکان حرکات Stitching عمودی و افقی را نیز برای ایجاد تصاویر با وضوح بسیار بالا فراهم می‌کند.

از آن‌جایی که این دوربین‌ها مبتنی بر فناوری قطع بزرگ (Large Format) هستند، لنزهای سوپر واید بسیار کمی برای آن‌ها وجود دارد. لنز Horseman 23mm f/5.6 Digaron-S یکی از وایدترین لنزهای موجود برای دوربین‌های قطع متوسط و بزرگ است. این لنز به یک شاتر استاندارد Copal #0 مجهز شده و خود در یک مجموعه‌ی فوکوس خاص تعبیه شده است، چرا که لنز شامل Helicoid نیست.

این لنز به دلیل زاویه‌ی دید بسیار وسیع تنها با تعداد کمی از دوربین‌های Horseman سازگار است. مدل‌های SWD Pro, SWD II Pro, SW612D و مدل سفارشی Axella SX-Wide View. این دوربین‌ها می‌توانند به همراه انواع بک‌های دیجیتال و فیلم از شرکت‌های Hasselblad, Contax, Mamiya و چند شرکت دیگر استفاده شوند. همچنین SW612D می‌تواند از Roll Holder‌های قطع متوسط 7×6 تا 12×6 استفاده کند.

وقتی لنز Horseman 23mm f/5.6 Digaron-S با یک سنسور دیجیتال با ابعاد 54x40mm استفاده شود، میدان دیدی معادل فاصله‌ی کانونی ۱۵ میلی‌متر در دوربین‌های فول فریم ایجاد می‌کند. این لنز یک لنز تخصصی است، اما ترکیب این لنز با تعداد زیادی از دوربین‌های سازگار پتانسیل‌هایی را ارائه می‌دهد که یافتن آن‌ها در جای دیگر آسان نیست.

لنز Nikon AF-S Nikkor 800mm f/5.6E FL ED VR w/ 1.25 Teleconverter – قیمت 16,295 دلار

لنز Nikon AF-S Nikkor 800mm f/5.6E FL ED VR w/ 1.25

ربع قرن از زمانی که شرکت نیکون لنز فوکوس دستی 800mm f/5.6 ED-IF را به روز رسانی کرده بود گذشته بود. تا این که نزدیک به یک دهه‌ی پیش نیکون برای اولین‌بار شروع به عرضه‌ی یک لنز ۸۰۰ میلی‌متری جدید کرد.

لنز Nikkor 800mm f/5.6E FL ED نشان دهنده‌ی جهشی بزرگ برای نیکون است. این اولین لنز این شرکت است که خارج از حیطه‌ی پزشکی و میکروسکوپ، در طراحی اپتیکی خود از عدسی‌های فلوریت (Fluorite) بهره می‌برد. همچنین اولین لنز Telephoto نیکون است که از دیافراگم مکانیکی استاندارد این شرکت استفاده نمی‌کند. این لنز از مکانیزم دیافراگم الکترومغناطیسی استفاده می‌کند که امکان کنترل الکترونیکی بی‌عیب و نقص دیافراگم را فراهم می‌کند. دقت مکانیزم دیافراگم این لنز در زمان عکاسی پیاپی با فوکوس خودکار باعث ثبات و دقت در تصاویر شده است و یک گام رو به جلو محسوب می‌شود.

به لطف قطر کمتر بدنه و عدسی‌های فلوریت، این لنز سبک‌تر، متعادل‌تر و استفاده از آن راحت‌تر از لنزهای 600mm و 400mm قبل از آن است. فوکوس خودکار آن نیز سریع و دقیق است.

اگرچه انتظار برای عرضه‌ی این لنز طولانی بود اما نتیجه‌ی نهایی بدون شک ارزش آن‌ را داشت. نیکون لنزی را عرضه کرده است که از نظر ساختار، فرم و ویژگی‌هایی که دارد با محصول مشابه خود در برند Canon رقابت می‌کند. حتی بهتر از آن، این لنز را به گونه‌ای طراحی کرده است که از نظر کیفیت تصویر از لنز ۸۰۰ میلی‌متری کانن بالاتر است.

مبدل تله‌ی AF-S Teleconverter TC800-1.25E ED که فاصله‌ی کانونی لنز را به 1000mm با دیافراگم f/7.1 تبدیل می‌کند نیز به همراه لنز عرضه می‌شود. با استفاده از مبدل لرزشگیر ۴/۵ استاپی و حداقل فاصله‌ی فوکوس لنز حفظ می‌شود.

این لنز علاوه بر مبدل یاد شده، با مبدل‌های Nikon AF-S TC-14E III 1.4x, Nikon AF-S TC-17 II, و Nikon AF-S TC-20E III 2x سازگار است که فواصل 1120mm f/8 – 1360mm f/9 – 1600mm f/11 را در اختیار شما قرار می‌دهد.

قیمت‌گذاری این لنز به وضوح نشان دهنده‌ی اعتماد به نفس نیکون در تولید این لنز است. این اطمینان قابل درک است، اما با گذشت زمان انتظار داریم فاصله‌ی بین لنزهای تله فوتوی کانن و نیکون کاهش یابد.

لنز Sigma APO 200-500mm f/2.8 with 2x Teleconverter – قیمت 25,999 دلار

لنز Sigma APO 200-500mm f/2.8 with 2x Teleconverter

با توجه به رنگ یشمی و ابعاد و اندازه‌ی هیولایی آن، می‌توان از لنز Sigma APO 200-500mm به عنوان هالک دنیای لنز‌ها یاد کرد. این لنز درست مانند این شخصیت کمیک محبوب سریع‌تر از چیزی است که انتظار دارید و می‌داند که چگونه همه‌چیز را درهم بکوبد! هم کیف پول و هم انتظارات‌تان را!

لنز Sigma APO 200-500mm f/2.8 که برای Canon EF Mount ،Nikon F Mount و Sigma SA Mount موجود است لنز جدیدی نیست و تاکنون اکثر عکاسان حداقل تا حدودی از وجود آن آگاه هستند. با این‌که بیش از یک دهه از عرضه‌ی آن می‌گذرد، همچنان عنوان گران‌ترین لنز عکاسی موجود در بازار را به خود اختصاص داده و از طریق روش‌های عادی می‌توان آن را خریداری کرد.

این لنز اولین لنز زوم Ultra Telephoto در دنیاست که در فاصله‌ی کانونی ۵۰۰ میلی‌متر دیافراگم f/2.8 را ارائه می‌دهد و از طراحی Apochromatic بهره می‌برد. مهندسی در این لنز منحصر به فرد است. این لنز مجهز به یک پنل LCD داخلی است که فاصله‌ی فوکوس و فاصله‌ی کانونی جاری را نمایش می‌دهد و همه‌ی عملکردهای مکانیکی و اپتیکی آن به وسیله‌ی باتری داخلی آن تغذیه می‌شود.

روی کاغذ، این یک لنز شگفت‌انگیز است که همه را به سمت خود می‌کشد، اما در عمل استفاده از آن تا حدودی سخت و ناخوشایند است (به دلیل ابعاد، وزن و حداقل فاصله‌ی فوکوس). به غیر از اندازه‌ی غول آسای آن، فوکوس الکترونیکی آن سریع‌تر از چیزی است که انتظار دارید، اما نسبت به هزینه‌ی نجومی که بابت آن پرداخت می‌شود هنوز هم کند محسوب می‌شود. توانایی عکاسی در نور کم این لنز را به گزینه‌ای مناسب برای عکاسی طبیعت تبدیل می‌کند، اما لنز هیچ مقاومتی در برابر شرایط جوی و گرد و غبار ندارد و این یکی از ویژگی‌های منفی مهم آن است. وزن ۱۶ کیلوگرمی این لنز چالش مهم دیگری در استفاده از آن است.

با توجه به این موارد این لنز برای بیشتر عکاسان (بدون در نظر گرفتن قیمت) بیشتر یک لنز جذاب است تا لنزی که به آن نیاز داشته باشند. به خصوص که دوربین‌های امروزی عملکرد فوق‌العاده‌ای در حساسیت‌های بالا دارند و نیاز چندانی به بیشینه‌ی گشودگی دیافراگم f/2.8 نیست.

با تمام آنچه گفته شد اما یک چیز دوست داشتنی در مورد هالک سیگما وجود دارد. به واقع این لنز یک دستاورد فنی برجسته است و واقعا هیچ چیز دیگری مانند آن، چه خوب و چه بد، وجود ندارد. کافی‌ است مبدل 2x را وصل کنید تا یک لنز 1000-400 میلی‌متر با دیافراگم f/5.6 داشته باشید.

منبع: PetaPixel

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید