چرا لنز نیکون Nikkor Z 14-30 f/4 S گام مهمی برای نیکون است؟ (بررسی ویژگی‌های این لنز)

 

نیکون به طور رسمی لنز اولتراواید زوم Nikkor Z 14-30 f/4 S را برای دوربین‌های بدون‌آینه‌ی سری زد معرفی کرد.برای اطلاعات بیشتر در مورد دوربین‌های بدون‌آینه‌ی نیکون این نوشته را بخوانید.

این لنز واید گزینه‌ی بسیار مناسبی برای عکاسان منظره،طبیعت،معماری و حتی خیابانی و مستند اجتماعی  محسوب می‌شود.نیکون با انتخاب فاصله‌ی کانونی بسیار واید ۱۴ تا فاصله‌ی کاربردی ۳۰ میلی‌متر طیف بسیار وسیعی از عکاسان را پوشش داده‌است.این عدد را با لنز اولترواید Nikkor 14-24 f/2.8 مقایسه کنید که بیشتر نزد عکاسان منظره و شهری دیده می‌شد.

 

لنز نیکون Nikkor Z 14-30 mm f/4 S    لنز نیکون Nikkor Z 14-30 mm f/4 S

طول لنز Nikkor Z 14-30 mm f/4 S تنها ۸۵میلی‌متر(برروی فاصله‌ی کانونی ۱۴ )  و قطر آن ۸۹ میلی‌متر است.وزن این لنز کمی کمتر از نیم کیلوگرم(۴۸۵ گرم) می‌باشد.بدنه‌ی لنز از آلیاژ منیزیم تشکیل شده‌است.این بدنه در برابر نفوذ گرد و خاک و قطرات آب مقاوم شده‌است.همچنین عدسی جلویی دارای لایه‌پوشانی فلورین است که آن را در برابر غبار،قطرات آب،چربی مقاوم می‌کند.

نیکون برای این لنز اولتراواید  طراحی اپتیکی متشکل از ۱۴ عدسی که در ۱۲ گروه قرار گرفته‌اند،درنظر گرفته‌است.چهار عدسی از نوع ED و چهار عدسی آسفریکال خطاهای لنز را به حداقل رسانده‌اند. لنز دارای لایه‌پوشانی معروف نانوکریستال نیکون است.تکنولوژی که در کاهش خطاهایی مثل flare نقش به‌سزایی دارد.درون لنز دیافراگمی با ۷ تیغه قرار گرفته‌است.

لنز نیکون Nikkor Z 14-30 mm f/4 S

سیستم فوکوس در لنز نیکون Nikkor Z 14-30 mm f/4 S از نوع داخلی است.یعنی با چرخاندن رینگ فوکوس تغییری در طول لنز اتفاق نمی‌افتد.همچنین یکی از اتفاقات بسیار مهم که نیکون مدنظر قرار داده دقت در Focus breathing بودن لنز است.این به چه معناست؟ در اکثر لنزهای عکاسی با تغییر فوکوس،فاصله‌ی کانونی لنز هم به میزان اندکی تغییر می‌کند.این مورد در فیلمبرداری و یا در زمان عکس‌برداری با تکنیک فوکوس شیفت مشکل‌ساز خواهد بود.موتور فوکوس به کاررفته در لنز از نوع Stepper mptor بوده و طبق گفته‌ی نیکون فوکوسی نرم و بی‌صدا را فراهم می‌کند.

و اما یکی از مهم‌ترین انتظارات برای طراحی لنز سیستم‌های بدون‌آینه برآورده شده‌است.شما با اولین لنز زوم اولتراواید فول‌فریم طرف هستید که امکان اتصال فیلترهای پیچی رایج را دارد.همانطور که می‌دانید یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌ رو برای لنزهای اولتراواید DSLR مانند نیکور ۱۴-۲۴ و یا تامرون ۱۵-۳۰ نصب فیلتر است.برای اتصال فیلتر به این لنزها باید از سیستم‌های مربعی و هولدرهای ویژه استفاده کرد که هم هزینه‌ی بالا و هم ابعاد بزرگی دارند.برروی لنز سری S نیکون، Nikkor Z 14-30 mm f/4 S،می‌توانید فیلترهای پیچی رایج با دهانه‌ی ۸۲ میلی‌متر نصب کنید.

لنز نیکون Nikkor Z 14-30 mm f/4 S

نیکون در این لنز یک رینگ کنترل با قابلیت شخصی‌سازی در نظر گرفته‌است.شما می‌توانید براساس نیاز و شرایط عکس‌برداری یکی از مسئولیت‌های کنترل دیافراگم،جبران نوردهی و یا فوکوس دستی را به این رینگ اختصاص دهید.

 

این لنز از بهار ۲۰۱۹ و با قیمت ۱۳۰۰ دلار به بازار خواهد‌آمد.

نگاهی به دو تصویر گرفته‌شده با لنز نیکون Nikkor Z 14-30 mm f/4 S داشته باشید:

 

لنز نیکون Nikkor Z 14-30 mm f/4 S  لنز نیکون Nikkor Z 14-30 mm f/4 S

برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید