معرفی لنزهای مناسب برای دوربین‌های کراپ‌سنسور APS-C

تولیدکنندگان دوربین در سال‌های اخیر بیشتر توجه خود را به دوربین‌های فول فریم اختصاص داده‌اند. اما همچنان دلایل زیادی برای خرید یک دوربین کراپ سنسور مانند دوربین‌هایی با قطع سنسور APS-C وجود دارد. از سوی دیگر شرکت‌های مختلف در سال‌های اخیر لنزهای جذابی را برای دوربین‌های با قطع سنسور APS-C عرضه کرده‌اند. لنزهایی باکیفیت که قیمت کمتری نسبت به لنزهای فول فریم دارند.

دوربین‌های با قطع APS-C معمولا ارزان‌تر، کوچک‌تر و سبک‌تر از دوربین‌های فول فریم هستند. ویژگی‌هایی که می‌تواند برای عکاسان ورزشی و حیات وحش و یا عکاسانی که بودجه‌ی محدودی دارند جذاب باشد.

شرکت‌های سونی (Sony)، کانن (Canon) و نیکون (Nikon) تولید دوربین‌های فول فریم را در اولویت قرار داده‌اند اما همچنان به تولید دوربین‌هایی با سنسور APS-C نیز می‌پردازند. اگرچه تولید این شرکت‌ها روی دوربین‌های فول فریم متمرکز شده، اما با پیشرفت فناوری در این دوربین‌ها تکنولوژی‌های جدید به تدریج به دوربین‌های کراپ سنسور APS-C نیز راه می‌یابند. مسئله‌ای که باعث می‌شود دوربین‌های کراپ سنسور با وجود استفاده از فناوری‌های پیشرفته قیمت کمتری نسبت به دوربین‌های فول فریم داشته باشند.

آنچه که ما به دنبال آن هستیم

لفظ «بهترین لنز» می‌تواند به پارامتر‌های مختلفی وابسته باشد. مسائلی مانند وزن، اندازه، کیفیت تصویر، تطبیق پذیری و عوامل دیگری که باید با مقایسه و بررسی لنزها با هم صورت پذیرد. از این رو سعی کرده‌ایم به گونه‌ای بین پارامترهای موجود مقایسه را انجام دهیم که کیفیت تصویر قربانی سایر موارد نشود.

دوربین‌های کراپ‌سنسور معمولا از لنزهایی که برای دوربین‌های فول فریم ساخته شده‌اند نیز پشتیبانی می‌کنند. اما تولیدکنندگان لنزهایی را نیز مخصوص دوربین‌های کراپ سنسور APS-C تولید می‌کنند. این لنزها معمولا کیفیت اپتیکی بسیار خوبی دارند و نسبت به لنزهای مشابهی که برای دوربین‌های فول فریم ساخته شده‌اند ارزان‌تر هستند. در این مقاله به معرفی این دسته از لنزها می‌پردازیم.

در ادامه می‌توانید لیست ما برای انتخاب بهترین لنزهای قطع APS-C را برای زوایای دید عریض (Wide)، نرمال (Normal) و بلند (Telephoto) برای دهانه‌های مختلف را ببینید.

بهترین لنزها برای دوربین‌های DSLR APS-C کانن

لنز Tokina AT-X 11-20mm f/2.8 Pro DX (برای نیکون هم موجود است)

لنز زوم فوق عریض (Ultra Wide) توکینا دارای طیف گسترده‌ای از فواصل کانونی پرکاربرد در عکاسی منظره، آسمان شب، معماری و سایر ژانرهایی است که به زاویه دید گسترده نیاز دارند. این لنز  سریع قادر است در شرایطی که محیط نور کمی داشته باشد به خوبی نور را به سنسور برساند.

دیافراگم باز در کنار استفاده از المان‌های باکیفیت در ساختار لنز باعث شده که روشنایی یکنواختی را در تمامی فواصل کانونی شاهد باشیم.

طراحی داخلی این لنز شامل سه المان آسفریکال و دو المان تمام شیشه‌ای و یک المان هیبریدی P-MO است که به خوبی انواع اعوجاج و خطاهای اپتیکی را کنترل کرده و وضوح و کیفیت تصویر را افزایش می‌دهد. همچنین در این لنز از سه المان Super-Low Dispersion و المان‌هایی با پوشش چندلایه‌ی ضد انعکاس برای کنترل فلر و هاله‌های نوری، کاهش خطای رنگی، بهبود کنتراست و افزایش شارپنس استفاده شده است.

یکی از نکات مثبت راجع به این لنز ساختار فوکوس و زوم داخلی آن است که هیچ عنصر متحرک بیرونی ندارد و باعث می‌شود ابعاد لنز در تمامی فواصل کانونی و یا تغییر فوکوس بدون تغییر بماند. این طراحی باعث می‌شود که لنز مقاومت بیشتری را در مقابل گرد و غبار، رطوبت و شرایط سخت جوی داشته باشد.

این لنز از یک موتور Silent-Drive (SD-M) در مکانیزم فوکوس خود بهره می‌برد که در کنار دقت مناسب عملکردی سریع، نرم و بی‌صدا دارد.

قیمت: ۵۰۰ دلار

لنز Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM (برای نیکون و پنتاکس نیر موجود است)

لنز Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM

این لنز به عنوان جایگزینی برای لنزهای کیت (لنزهایی که سازنده همراه با دوربین به فروش می‌رساند) مثل لنز ۵۵-۱۸ میلی‌متر طراحی شده است. اما این لنز در مقابل لنزهای کیت مزایای قابل توجهی دارد.

این لنز با بیشترین گشودگی دیافراگم f/2.8 نسبت به لنزهای کیت با بیشترین گشودگی دیافراگم f/3.5 یا f/4، حدود دو سوم استاپ نور بیشتری را به سنسور می‌رساند. همچنین حداقل فاصله‌ی فوکوس این لنز ۲۲ سانتی‌متر است که به عکاس اجازه میدهد از حداکثر بزرگنمایی 1:2.8 در فاصله‌ی کانونی ۷۰ میلیمتر استفاده کند.

این لنز از لنزهای کیت کیفیت ساخت بسیار بالاتری دارد. در مجموع این لنز گزینه‌ای عالی برای کسانی است که می‌خواهند طیف گسترده‌ای از فواصل کانونی را همراه با کیفیت ساخت و عملکرد بالا پوشش دهند.

قیمت: ۵۰۰ دلار

لنز Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

لنز Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

یکی از لنزهای با کیفیت در سبد محصولات شرکت کانن برای دوربین‌های APS-C لنز Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM است. این لنز با داشتن کیفیت تصویر عالی و بیشترین گشودگی دیافراگم f/2.8 که به شکل ثابت در سراسر فواصل کانونی حفظ می‌شود به شما امکان می‌دهد که از عمق میدان کم و جذب نور زیاد بهره ببرید.

سیستم فوکوس خودکار پرسرعت USM قابلیت فوکسی نرم، سریع و بی‌صدا را فراهم می‌کند و سیستم لرزش‌گیر تصویر آن در شرایط کم نور عملکرد مناسبی دارد.

ابعاد این لنز از لنزهایی مثل لنز کیت Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM بزرگتر و سنگین‌تر است. به دلیل دهانه‌ی ۷۷ میلیمتری و استفاده از عدسی‌های با کیفیت و دیافراگم بازتر، چنین حجم و وزنی غیر قابل اجتناب است.

اگر قرار باشد در محدوده‌ی واید تا نرمال فقط یک لنز زوم برای دوربین کانن انتخاب کنیم، این لنز می‌تواند بهترین گزینه باشد. لنزی که به همراه بیشترین گشودگی دیافراگم f/2.8 و کیفیت تصویر عالی بیشتر نیاز عکاسان را در این بازه رفع می‌کند.

قیمت: ۸۸۰ دلار

لنز Telephoto: Sigma 50-100mm f/1.8 DC HSM Art (برای نیکون نیز موجود است)

لنز Telephoto: Sigma 50-100mm f/1.8 DC HSM Art

یکی از تولیدات افسانه‌ای سری Art شرکت سیگما، لنز Sigma 50-100mm f/1.8 Art، برادر بزرگتر لنز محبوب و ستودنی Sigma 18-35mm f/1.8 Art، است. لنزهای سری Art به دلیل اپتیک کم‌نقص و دیافراگم باز جزء لنزهای محبوب بسیاری از عکاسان حرفه‌ای هستند. این لنزها در بین فیلم‌برداران نیز بسیار محبوب هستند و سیگما یک نسخه‌ی سینمایی از این لنزها را نیز ساخته است.

لنز Sigma 50-100mm f/1.8 Art به طور خاص برای رقابت با لنزهای فول فریم ۲۰۰-۷۰ میلی‌متر طراحی شده است. هرچند که با اعمال ضریب کراپ فاصله‌ی کانونی معادل این لنز کمی از ۲۰۰ میلی‌متر کمتر است.

یکی از مشکلاتی که در این لنز وجود دارد، مشکل Focus Breathing (تغییر در زاویه‌ی دید حین جابجایی فوکوس) است که هنگام فیلم‌برداری و در زمان فوکوس کردن تصویر رخ می‌دهد. مسئله‌ای که ممکن است برای فیلم‌برداران یک نقطه ضعف جدی محسوب شود.

به هر حال اگر گزینه‌ی با کیفیت‌تر دیگری سراغ ندارید و فاصله‌ی کانونی بلند برای شما مهم است این لنز یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

قیمت: ۱۱۰۰ دلار

بهترین لنزهای APS-C برای Canon EF-M

لنز Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM

لنز Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM

طراحی این لنز مانند بیشتر لنزهای دهانه‌ی EF-M ساده، براق و استوانه‌ای است. حلقه‌ی زوم و فوکوس به علاوه‌ی قفل زوم تنها کنترل فیزیکی شما روی لنز هستند. ابعاد بدنه به دلیل طراحی کوچک و جمع‌شونده، کوتاه و باریک نگه داشته شده است.

پوشش Super Spectra روی عدسی‌های لنز باعث می‌شود که فلر (Flare) و هاله‌های نوری (Ghosting) به حداقل خود برسند.

به ادعای کانن لرزش‌گیر تصویر این لنز حداکثر تا سه استاپ نوری می‌تواند تصاویر را تثبیت کند.

این لنز با دارا بودن فاصله‌‌ی کانونی معادل ۳۴-۱۷ میلیمتر در فول فریم (با محاسبه‌ی ضریب کراپ ۱/۶ کانن)، طراحی بسیار سبک و کوچک و قیمت مناسب یک گزینه‌ی جذاب برای عکاسی از مناظر و زوایای دید باز (Wide) است.

قیمت: ۴۰۰ دلار

لنز Canon EF-M 32mm f/1.4 STM

لنز Canon EF-M 32mm f/1.4 STM

لنز Canon EF-M 32mm f/1.4 STM یکی از سریع‌ترین لنزهای موجود برای دوربین‌های دوربین‌های بدون آینه‌ی با دهانه‌ی EF-M است. فاصله کانونی این لنز تقریبا معادل یک لنز ۵۰ میلیمتری در دوربین‌های فول فریم است.

عملکرد اپتیکی بسیار خوب این لنز آن را به یکی از بهترین لنزهای موجود برای دوربین‌های APS-C در محدوده‌ی فاصله کانونی نرمال (Normal) تبدیل می‌کند.

وضوح خوب حتی تا کناره‌های تصویر، حداقل اعوجاج، کنترل عالی فلر و هاله‌های نوری و خطای رنگی کم از نکات مثبت این لنز هستند.

قیمت: ۴۸۰ دلار

لنز Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM

لنز Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM

این لنز با احتساب ضریب کراپ، فاصله کانونی معادل ۲۳۰-۹۰ میلی‌متر در دوربین‌های فول فریم را ارائه می‌دهد. با وزن ۲۶۰ گرم و طول ۸/۶ سانتی‌متر، این لنز یکی از کوچک‌ترین لنزهای زوم تله است.

مانند تمام لنزهای سری EF-M یک بدنه‌ی استوانه‌ای براق و حلقه‌های زوم و فوکوس همراه با بافتی ظریف در بدنه این لنز به چشم می‌خورد. و باز هم مانند سایر لنزهای EF-M عملکردی بهتر از لنزهای سری EF-S (در این مورد لنز ۲۵۰-۵۵ میلی‌متر) به نمایش می‌گذارد.

در ۹۰٪ کادر وضوح و شارپنینگ مناسب است و کیفیت تصویر کمی در لبه‌ها افت می‌کند.

پاشنه آشیل این لنز وینیتینگ (Vignetting) زیاد است که با باز کردن دیافراگم نمود بیشتری پیدا کرده و اختلافی ۲/۵ تا ۳ استاپی را بین نقاط روشن تا تیره قاب ایجاد می‌کند.

قیمت: ۳۵۰ دلار

بهترین لنزهای APS-C برای Nikon F

لنز Nikkor AF-P DX 10-20mm f/4.5-5.6G IF VR

لنز Nikkor AF-P DX 10-20mm f/4.5-5.6G IF VR

لنزی سبک و ارزان که فقط ۲۸۰ گرم وزن دارد و در هنگام خرید دوربین با سفارش به عنوان لنز کیت با قیمتی کمتر در بسته‌بندی دوربین قرار می‌گیرد.

بیشینه‌ی گشودگی دیافراگم f/4.5، اعوجاج و وینیتینگ نسبتا بالا جزء نقاط ضعف این لنز هستند. در سوی دیگر اما وضوح مناسب در سراسر تصویر، کنترل بسیار خوب فلر و هاله‌های نوری، خطای رنگی بسیار کم و موتور فوکوس سریع و بی‌صدای AF-P نیکون از جمله مزایای این لنز هستند.

لازم به ذکر است که لنزهای AF-P نیکون فقط با مدل‌های D5500  و D7500 به بالا کار می‌کنند. پس قبل از خرید این لنزها حتما سازگاری آنها را با بدنه‌ی دوربین خوب بررسی کنید.

قیمت: ۳۰۰ دلار

لنز Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G

لنز Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G

این لنز یکی از معدود لنزهای پرایم نیکون است که اختصاصاً برای دوربین‌های APS-C ساخته شده و از جایگاه قابل احترامی برخوردار است. لنزی که با قیمت ۲۰۰ دلار به طرز شگفت‌انگیزی ارزان است.

لنزهای نرمال زیادی برای دوربین‌های APS-C تولید نشده است. اما نیکون با تولید این لنز گزینه‌ی مناسبی را در اختیار عکاسانی که از دوربین‌های APS-C استفاده می‌کنند قرار داده است.

بیشترین گشودگی دیافراگم این لنز f/1.8 است که به عکاس امکان کنترل عمق میدان و عکاسی در محیط‌های کم‌نور را ارائه می‌کند.

این لنز برای عکاسانی که می‌خواهند از لنزهای کیت به لنزهای بهتر مهاجرت کنند انتخاب مناسبی است.

قیمت: ۱۸۰ دلار

لنز Nikkor AF-P DX 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR

لنز Nikkor AF-P DX 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR

مثل لنز Nikkor 10-20mm f/4.5-5.6 AF-P، این لنز از کیفیت ساخت اقتصادی و مشابهی برخوردار است. بدنه و دهانه‌ی اتصال این لنز از جنس پلاستیک است و خبری از دکمه‌های سوییچ حالت فوکوس، لرزشگیر و هود نیست.

با توجه به ضریب معادل ۴۵۰ میلیمتری در دوربین‌های فول فریم، این لنز برای افرادی که به دنبال یک لنز تله فوتوی ارزان و سبک هستند انتخاب مناسبی است و کیفیت تصویر نسبتا خوبی را ارائه می‌کند.

موتور فوکوس AF-P این لنز همراه با دوربینی مثل Nikon D500 که دارای سیستم فوکوس پیشرفته‌ای است می‌تواند گزینه‌ای کاملا مقرون به صرفه و مناسب برای کسانی که قصد عکاسی از فواصل دور با لنز تله فوتو را دارند را ایجاد کند.

اگر قصد خرید این لنز را دارید به دلیل سیستم جدید موتور فوکوس AF-P، قبل از هرچیز سازگاری آن را با بدنه‌ی دوربین خود بررسی کنید.

قیمت: ۴۰۰ دلار

بهترین لنزهای APS-C برای FujiFilm X

لنز Fujifilm XF 18mm f/1.4 R LM WR

لنز Fujifilm XF 18mm f/1.4 R LM WR

این لنز یکی از جدیدترین و بهترین محصولات فوجی فیلم از نظر اپتیک و یکی از بهترین لنزهای زوایه‌ی دید باز برای دوربین‌های APS-C است که تا کنون روانه‌ی بازار شده است.

عملکرد سریع و بی‌صدا در فوکوس، مقاومت در برابر غبار و آب و همچنین حلقه‌ی تنظیم دیافراگم از ویژگی‌های قابل توجه این لنز است.

این لنز وضوح خارق‌العاده‌ای در سراسر قاب دارد و با بستن دیافراگم تا f/2 تصویر تقریبا بی‌نقصی از نظر اپتیکی ارائه می‌کند.

قیمت: ۱۰۰۰ دلار

لنز Fujifilm XF 16-55mm f/2.8 R LTM WR

لنز Fujifilm XF 16-55mm f/2.8 R LTM WR

این لنز زوم یکی از گران‌ترین، بزرگ‌ترین و بهترین لنزهای زوم فوجی فیلم است. این لنز دارای یک دهانه‌ی اتصال فلزی است و برای درزبندی و عایق سازی آن از واشرهای لاستیکی در محل‌هایی که احتمال ورود غبار و رطوبت وجود دارد استفاده شده است.

این لنز از ۱۷ المان در ۱۲ گروه تشکیل شده است. سه المان ED برای کاهش خطاهای رنگی و سه المان آسفریکال برای کنترل اعوجاج در این لنز به کار رفته است.

در فاصله‌ی کانونی ۱۶ میلیمتر وضوح تصویر و جزئیات در مرکز تصویر فوق‌العاده است. اما کیفیت تصویر در کناره‌ها کمی کاهش می‌یابد که با بستن دیافراگم تا f/4 بهتر می‌شود.

به لطف استفاده از اندود HT-EBC (High Transmittance Electron Beam Coating) و اندود Nano-GI فلر و هاله‌های نوری به خوبی کنترل شده است. قدرت عبور نور در این لنز با توجه به تعداد زیاد عدسی‌ها بسیار خوب است و تنها نکته‌ی منفی در این لنز وزن زیاد و قیمت بالای آن است.

این لنز در کنار لنز تله فوتوی FujiFilm XF 50-140mm f/2.8 بهترین عمکرد را در بین لنزهای زوم فوجی فیلم دارد.

قیمت: ۱۲۰۰ دلار

لنز Fujifilm XF 70-300 f/4-5.6 R LM OIS WR

لنز Fujifilm XF 70-300 f/4-5.6 R LM OIS WR

این لنز یکی از لنزهای تله‌ی فوجی فیلم است که با هدف پر کردن خلاء بین لنز گران قیمت و بسیار سنگین XF 100-400mm و لنز ارزان‌تر XC 50-230 به بازار عرضه شده است.

فاصله‌ی کانونی این لنز معادل فاصله‌ی کانونی ۴۵۰-۱۰۵ در دوربین‌های فول فریم است. لرزشگیر ۵/۵ استاپی و توانایی مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و گرد و غبار و حداکثر بزرگنمایی 1:3 از دیگر ویژگی‌های این لنز هستند.

این لنز از لنزهای ۲۳۰-۵۰ میلی‌متر و ۲۰۰-۵۵ میلی‌متر فوجی فیلم کیفیت و وضوح بالاتری دارد. اعوجاج‌ به خوبی کنترل شده و لرزشگیر OSI و فوکوس خودکار آن عملکردی عالی دارند. همچنین در این لنز می‌توان از مبدل‌های تله (Telecoverter) 1.4x و 2x استفاده کرد.

اگر به یک لنز خوب برای عکاسی حیات وحش و یا عکاسی ورزشی احتیاج دارید ( یا به طور کلی نیاز به بزرگنمایی و لنز تله فوتو دارید) این لنز برای شما مناسب است. البته اگر محدودیتی از نظر بودجه ندارید لنز XF 100-400mm در این زمینه گزینه‌ی بهتری است.

قیمت: ۸۰۰ دلار

بهترین لنزهای APS-C برای Pentax K

لنز HD Pentax DA* 11-18mm f/2.8 ED DC AWH

لنز HD Pentax DA* 11-18mm f/2.8 ED DC AWH

این لنز از سری لنزهای Star (*) پنتاکس است که برای سنسورهای مدرن و با وضوح و تراکم پیکسل بالا بهینه‌سازی شده‌اند.

لنز DA* 11-18mm توانایی ثبت تصاویری شارپ و با کنتراست بالا را دارد و زاویه دید معادل ۱۷ تا ۲۸ میلی‌متر در دوربین‌های فول فریم را ارائه می‌دهد. لنزهای جدید Star برای مقاومت در برابر سخت‌ترین شرایط جوی و محیطی ساخته شده‌اند و گرد و غبار و رطوبت نمی‌تواند به راحتی وارد این لنز شود.

این لنز یکی از بهترین لنزهای واید پنتاکس است با توجه به عملکرد اپتیکی کم‌نقص حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

با کیفیت بالای تصویر، اعوجاج تقریباً صفر، خطای کما و آستیگماتیسم بسیار کم و حداقل خطای رنگی، این لنز عکاسان نجومی (آسمان شب) و منظره را هدف قرار داده است. در صورت نیاز به زوایای دید باز بهترین انتخاب برای دوربین‌های APS-C پنتاکس است.

قیمت: ۱۴۰۰ دلار

لنز HD Pentax DA 20-40mm f/2.8-4 ED Limited DC WR

لنز HD Pentax DA 20-40mm f/2.8-4 ED Limited DC WR

این لنز یکی از جواهرات سیستم Pentax K-Mount است. اگرچه ممکن است در نگاه اول بیشترین گشودگی دیافراگم متغیر و فاصله کانونی معادل این لنز در دوربین‌های فول‌فریم چندان جذاب نباشد، اما احتمالا پس از استفاده از این لنز نظرتان درباره‌ی آن تغییر خواهد کرد.

ساختار لنز با آنچه که از لنزهای زوم انتظار دارید کمی متفاوت است اما تجربه‌ای فوق‌العاده دلپذیر را ایجاد می‌کند. بدنه‌ و دهانه‌ی اتصال کاملا فلزی و درز‌های آب‌بندی شده تا حد زیادی از نفوذ غبار و رطوبت به داخل لنز جلوگیری می‌کند. حلقه‌ی زوم فلزی و آجدار است. این لنز از نظر ظاهری شبیه به لنزهای برند آلمانی Voigtlander است و شباهت زیادی به لنزهای زوم امروزی ندارد.

عبور نور به خوبی و با کمترین کاهش صورت می‌گیرد که برای یک لنز زوم با دیافراگم متغیر چشمگیر است.

از بهترین نکات این لنز می‌توان به وزن ۲۸۳ گرمی، بدنه‌ی تمام فلزی، عایق بندی در برابر شرایط نامساعد جوی، عملکرد اپتیکی چشمگیر و بیشترین گشودگی دیافراگم f/2.8-4 اشاره کرد. وزن این لنز تنها کمی بیشتر از وزن لنزهای کیت ۵۵-۱۸ میلی‌متر کاملاً پلاستیکی کانن و نیکون است که نکته‌ای بسیار چشمگیر است.

قیمت: ۵۰۰ دلار

لنز HD Pentax DA* 50-135mm f/2.8 ED (IF) SDM

لنز HD Pentax DA* 50-135mm f/2.8 ED (IF) SDM

مانند لنز DA* 11-18mm این لنز نیز از خانواده‌ی لنزهای حرفه‌ای Star در محصولات پنتاکس است. به لطف استفاده از مواد مرغوب و کیفیت ساخت عالی پنتاکس، این لنز توان مقاومت در برابر عوامل جوی و سخت‌ترین شرایط محیطی را دارد.

این لنز از موتور فوکوس خودکار جدید پنتاکس، یعنی Super Dynamic Motor (SDM) Auto Focus، بهره می‌برد که فوکوسی سریع، بی صدا و قابل اطمینان را ارائه می‌کند. این لنز می‌تواند با سیستم فوکوس خودکار موجود در بدنه‌های قدیمی نیز کار کند.

وضوح تصویر مناسب است و در دیافراگم‌های بسته افزایش می‌یابد. خطای رنگی به خوبی کنترل شده اما مقداری اعوجاج‌ در تصاویر این لنز به چشم می‌خورد که در ادیت تا حدی اصلاح می‌شود.

اگر از علاقه‌مندان به استفاده از لنزهای ۲۰۰-۷۰ میلی‌متر روی دوربین فول‌فریم هستید، این لنز پاسخ پنتاکس برای دوربین‌های APS-C است.

قیمت: ۱۰۰۰ دلار

بهترین لنزهای APS-C برای Sony E

لنز Sony E 10-18mm f/4 OSS

لنز Sony E 10-18mm f/4 OSS

تا قبل از ورود لنز Tamron 11-20mm f/2.8 به بازار لنز ۱۸-۱۰ میلی‌متر سونی یکی از معدود لنزهای واید برای سیستم APS-C سونی بود.

این لنز بسیار کوچک است و بر روی بدنه به جز حلقه‌های فوکوس و زوم هیچ دکمه‌ی دیگری وجود ندارد.

این لنز از موتور فوکوس پله‌ای قدیمی استفاده می‌کند اما عملکرد سریع و دقیقی در فوکوس دارد. سیستم لرزشگیر OSS نیز کاملا خوب و کاربردی است.

عملکرد اپتیکی در سراسر تصویر بسیار خوب است. وضوح در فاصله کانونی ۱۰ میلی‌متر و در بیشترین گشودگی دیافراگم در گوشه‌ها افت می‌کند اما با بستن دیافراگم و یا افزایش فاصله‌ی کانونی تا حد قابل توجهی بهتر می‌شود.

این لنز مورد علاقه‌ی بسیاری از تولیدکنندگان محتوای ویدیویی و همچنین گزینه‌ای عالی برای عکاسان منظره است.

قیمت: ۹۰۰ دلار

لنز Sony E 16-55 f/2.8 G

لنز Sony E 16-55 f/2.8 G

این لنز یکی از جدیدترین و گران‌ترین لنزهای سونی برای سنسورهای APS-C است که به نوعی معادل لنز فول فریم ۷۰-۲۴ میلی‌متر است.

با اینکه Sony Vario-Tessar 16-70mm f/4 ZA با برخی مزایا مانند لرزش‌گیر و بازه‌ی فاصله‌ی کانونی گسترده‌تر گزینه‌ی بسیار خوبی است، اما اگر بودجه کافی دارید لنز Sony E 16-55mm f/2.8 G در مجموع انتخاب بهتری است.

این لنز دارای عملکرد اپتیک بسیار مناسبی است که از لنزهای برتر سری G انتظار داریم. وضوح بالا، اعوجاج کم، کنترل عالی فلر و هاله‌های نوری و حداقل خطای رنگی از جمله مواردی است که درباره‌ی این لنز باید به آنها اشاره کرد. همچنین موتور فوکوس خطی XD روی این لنز فوق‌العاده سریع، دقیق و بی‌صدا است.

قیمت: ۱۴۰۰ دلار

لنز Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS

لنز Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS

این لنز در کنار لنز Sony 16-55mm f/2.8 معرفی شد. اگر از دوربین‌های APS-C سونی استفاده می‌کنید این لنز یکی از بهترین انتخاب‌های موجود در رده‌ی لنزهای تله است.

این لنز نسبتا سبک کیفیت ساخت خوبی دارد و در برابر عوامل محیطی و شرایط نامساعد جوی کاملاً مقاوم است.

با دامنه‌ی بزرگنمایی ۵ برابری ( معادل ۵۲۵ میلیمتر در دوربین فول فریم) و عملکرد نوری عالی، این لنز یکی از اولین انتخاب‌های عکاسان حیات وحش و ورزشی است که از دوربین‌های کراپ‌سنسور سونی استفاده می‌کنند.

سیستم لرزش‌گیر تا حدی دیافراگم بسته این لنز را جبران می‌کند. سیستم فوکوس خودکار این لنز نیز مانند لنز ۵۵-۱۶ میلی‌متر از نوع خطی XD است که با فوکوسی سریع و دقیق می‌تواند خود را با ویژگی ردیابی سوژه در دوربین‌های A6xxx و دوربین‌هایی که در آینده روانه‌ی بازار خواهند شد همگام کند.

قیمت: ۱۰۰۰ دلار

منبع: PetaPixel

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید