۱۰ دوربین گران‌قیمت حال‌حاضر دنیا

لیست ترین‌ها در دنیای عکاسی کم نیست اما بدون‌شک یکی از جذاب‌ترین این لیست‌ها دوربین‌های گران‌قیمت است. در این متن نگاهی داریم به گران قیمت‌ترین دوربین‌های حال حاضر دنیا.

هسلبلادی که به ماه رفت

احتمالا در مورد دوربین‌های هسلبلادی که به ماه رفتند شنیده‌اید. در ماموریت آپولو ۱۱ یک دوربین هسلبلاد در ماه‌نشین عقاب قرارداشت و یکی هم به سینه‌ی نیل‌آرمسترانگ متصل بود. این هسلبلادها هیچ‌وقت به زمین بازنگشتند و همچنان در ماه به سر می‌برند!

Hasselblad apolo 15

در ماموریت آپولو ۱۵ که در سال ۱۹۷۱ انجام‌شد، سه دوربین هسلبلاد همراه فضانوردان شد. سه دوربین 70mm Hasselblad Data ( یک دوربین LM1 و دو دوربین LM2). دو دوربین LM2 با لنز ثابت 60mm به لباس فضانوردان متصل بودند و تصاویر بسیاری از سطح ماه گرفتند. این دوربین‌ها نیمه‌خودکار بودند و فضانوردان برای ثبت عکس فقط دکمه‌ی شاتر را فشار می‌دادند. دوربین LM1 دارای یک لنز 500mm با رزولوشن بالا بود. یکی از دوربین‌های LM2 در حراجی‌ای در سال ۲۰۲۰ به قیمت 910400 دلار فروخته‌شد.

کانن IXUS 65 Diamond Edition

احتمالا این دوربین گران‌ترین دوربین Point-and-Shoot دنیاست. از لحاظ فنی چیزی اضافه‌تر از دوربین پاورشات SD640  کانن نیست. نسخه‌ی ویژه IXUS 65 در سال ۲۰۰۶ به تعداد ۱۰ عدد تولیدشد. در دور لنز این دوربین ۳۸۰ الماس کارشده‌است که قیمت آن را به 40000  دلار رسانده‌بود.

کانن عدد فروش به دست‌آمده از این دوربین را به صلیب سرخ اهدا کرد.

Canon Ixus 65

 

دوربین Jony Ive & Marc Newson Leiaca M Protorype

لایکا به نسخه‌های خاص شناخته‌می‌شود. نسخه‌هایی کلکسیونی که به بهانه‌های مختلفی به صورت محدود تولید می‌شوند. اما داستان این لایکا کمی متفاوت است. این یک لایکای ۱.۸ میلیون دلاری است که نسخه‌ی نهایی هم نیست!

این طرح توسط طراح معروف مارک نیوسان و البته طراح و سرپرست طراحی کمپانی اپل یعنی جانی ایو طراحی‌شده‌است. این لایکا برپایه‌ی مدل M240 شکل‌گرفته‌است و از یک لنز Apo-Summicron 2/50 ASPH بهره‌می‌برد. بدنه‌ی دوربین از آلومینیوم است و رویه‌ی آن آنودایز شده‌است. ویژگی خاص این لایکا عدم وجود هرگونه نوشته، نشان و حتی لوگوی قرمز لایکا است!

Jony Ive & Marc Newson Leiaca M Protorype

داگرئوتیپ Louis Daguerre’s Susse Fréres

برسیم به یک دوربین داگوئرتیپ ، این دوربین به احتمال بسیار زیاد قدیمی‌ترین دوربین بازمانده در دنیاست. در سال ۱۸۳۹ که فرانسه رسما حق امتیاز فرآیند عکاسی را از داگر خرید، آقای Alphonse Giroux و کمپانی Susse Freres حق تولید دوربین‌ را از آن خود کردند. این دوربین از لنز 382mm با f/14 بهره‌ می‌برد. لنز توسط لنزساز مطرح آن زمان Charles Chavalier ساخته‌شده‌است.

این دوربین که به مدت ۱۷۰ سال ناپدید بود در یک حراجی در سال ۲۰۰۷ به قیمت ۷۴۰۰۰۰ دلار چکش خورد.

Louis Daguerre’s Susse Fréres Daguerreotypeدوربین Leica II Luxus

در سال ۱۹۳۲، لایکا فقط ۴ عدد از دوربین لایکا II خود را با طرحی انحصاری تولیدکرد. این چهار دوربین دقیقا همان لایکا II بودند با این تفاوت که توسط روکش طلا و البته پوست کروکودیل زینت‌داده‌شده بودند. یکی از دوربین‌ها به یک علاقه‌مند ولزی بعد از جنگ جهانی دوم هدیه داده‌شده‌بود و تا دهه‌ها از آن استفاده‌می‌شد. بعد از فوت صاحب دوربین در سال ۲۰۱۳ در یک حراج، دوربین با قیمت ۶۲۰۰۰۰ دلار فروخته‌شد. از سه نسخه‌ی دیگر Leica II Luxus خبری وجود ندارد.

leica II Luxusدوربین Leica M3D-2

می‌توان لقب گران‌ترین لایکایی که نسخه‌ی پیش‌نمونه نیست را به آن داد. این دوربین یکی از چهار دوربین ساخته‌شده برای عکاس بزرگ David Douglas Duncan است. یکی از بزرگترین فوتوژورنالیست‌های تاریخ. کسی بارها تصاویرش در مجلاتی مثل life, national geographic چاپ شد. او جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام و جنگ کره را پوشش‌داد. تصاویر او از پیکاسو  و همسرش هم به یاد ماندنی است.

این لایکای بدنه‌ی آلومینیومی مشکی به همراه لنز Summilux-M 1.4/50 با یک اهرم فوکوس اختصاصی دارد. همینطور لایکا این دوربین را با یک Leicavit همراه کرده‌ است. Leicavit یک کوک‌کننده‌ی سریع برای عکاسان خبره است. دوربین در سال ۲۰۱۲ به قیمت ۲.۱۸ میلیون دلار چکش خورد.

Leica M3D-2دوربین Leica 0-Series

لایکا صفر به عنوان پیش ‌نمونه در ۲۵ عدد در سال ۱۹۲۳ و به دست Ernst leitz خلق‌شد. از این ۲۵ دوربین تنها ۱۲ دوربین تا به امروز باقی ماندند و از این ۱۲ دوربین تنها سه دوربین شرایط مطلوبی دارند.

این دوربین پیش نمونه‌ای برای دوربین لایکا استاندارد بود که در ۱۹۲۵ معرفی شد. دوربین دارای لنز قابل تعویض نیست و یک لنز 50mm f/3.5 دارد. لنزی که با نام Leitz Anastigmat شناخته می‌شود و بر اساس طراحی Cooke Triplet ساخته شد.

در سال ۲۰۱۸، یکی از این دوربین‌ها به قیمت ۲.۹۷ میلیون دلار فروخته‌شد و به این ترتیب رکورد گران‌ترین دوربین فروخته‌‌شده‌ی دنیا را به دست آورد.

Leica 0-Series

دوربین LargeSense LS911

برسیم به گرانترین دوربین موجود در بازار که می‌توانید تهیه‌کنید. دوربینی با قطع سنسوری بزرگتر از فیلم‌ 8×10 اینچ!

این دوربین از یک سنسور CMOS با ابعاد 9×11 اینچ مونوکروم استفاده می‌کند. ابعاد هر پیکسل این سنسور ۷۵ میکرون و رزولوشن دوربین ۱۱.۹ مگاپیکسل است. دارای حساسیت دوگانه‌ در ۲۱۰۰ و ۶۴۰۰ است. شاتر الکترونیکی تا سرعت 1/30 ثانیه دارد.

شاید جالب باشد بدانید دوربین امکان تهیه‌ی ویدئو 14-Bit CinemaDNG RAW با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد. برای راه‌اندازی دوربین نیاز به منبع تغذیه‌ی ۱۲۰ ولتی دارید. اگر علاقه‌مند به تهیه‌ی این دوربین بودید ۱۰۶۰۰۰ دلار کنار بگذارید.

LargeSense LS911دوربین Phase One XF IQ4 & IQ4 Achromatic

اگر به دنبال قطع مدیوم فرمت هستید یک نام در آن درخشان است. کمپانی دانمارکی فیزوان که به عنوان یک برند گران شناخته‌ می‌شود. گرانی‌ای که البته بسیار دلچسب است.

مدل XF IQ4 ابعاد 53.440mm و رزولشن ۱۵۰ مگاپیکسلی دارد. زمانی که لنزهای خارق‌العاده‌ی Schneider Kreuznach رو با بدنه‌ی فیزوان ترکیب می‌کنید امکان استفاده‌ی از شاتر لیف و شاتر فوکال پلین را خواهید داشت. برای آشنایی با انواع شاتر این ویدئو را ببینید. بهترین گزینه‌ی ممکن برای عکاسی در دستان شماست. قیمت این بدنه ۵۵۰۰۰ دلار است.

Phase One XF IQ4 & IQ4 Achromaticدوربین Seitz 6×17 Digital

دوربین‌های با قطع پانوراما سال‌هاست که در بازار موجودند. هسلبلاد X-Pan، فوجی‌فیلم GX-617 و بک‌های مختلف برای دوربین‌های تکنیکی. اما یک بک دیجیتال در قطع 6X17 خیلی خاص است!

دوربین Seitz 6×17 در ۲۰۰۷ تولید شد. یک سنسور ۱۶۰ مگاپیکسلی با خروجی فایل ۴۸ بیتی از با تکنولوژی سنسور Dalsa TDI دارد. سنسور از نوع Scaning است. به این ترتیب دوربین برای سوژه‌های ثابت مناسب است. زمان اسکن از ۱ ثانیه تا ساعت‌ها طول می‌کشد. این زمان به زمان نوردهی شما بستگی دارد. زمان ۱ ثانیه‌ای اسکن سرعت 1/20000 ثانیه‌ی نوردهی را در اختیارتان می‌گذارد که بسیار قابل توجه است.

قیمت دوربین در زمان عرضه ۳۸۰۰۰ دلار بود اما در حال حاضر با قیمت ۵۰۰۰۰ دلار خرید و فروش می‌شود.

Seitz 6×17 Digital

 

منبع ‌: پتاپیکسل

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید