چرا در عصر دیجیتال از فیلتر عکاسی استفاده میکنیم؟

آیا واقعا فیلتر عکاسی در زمانه‌ی نرم‌افزارهای پردازش عکس جایگاهی دارد؟در مجموعه‌ نوشته‌هایی سعی میکنم تا معرفی کاربردی از این ابزار فراموش شده در دنیای دیجیتال داشته باشم.

دوربین‌های دیجیتال نزدیک به بیست سال پیش راه خود را به دنیای عکاسی گشودند.میتوان گفت تغییر صفحه‌ی حساس از مواد شیمیایی به سنسوری فوتوالکترونیک،نحوه‌ی تعامل و دید ما به دنیای پیرامونی‌مان را دست‌خوش تغییر جدی کرد.در کنار این مورد رشد نرم‌افزارها و قدرت آنها در پردازش تصاویری که حالا به راحتی در کامپیوترمان قابل مشاهده و تغییر بودند باعث‌شد بسیاری از افراد تکنیک‌های پردازشی را بیش از تکنیک‌های قبل از فشردن دکمه‌ی شاتر جدی بگیرند.

من به عنوان فردی آماتور که هم در دوران نگاتیو و پوزیتیو و هم در زمانه‌ی دیجیتال به عکاسی مشغول بوده‌ام، معتقدم که عکاسی فارغ از نوع صفحه‌ی عکاسی شما اصولی دارد که هر عکاس باید آنها را بداند و در صورت لزوم به کار گیرد. به بیان دیگر پیداشدن نرم‌افزارهای قدرمتندی چون فوتوشاپ و لایتروم نه تنها نباید گستره‌ی دانشی ما در زمینه ی عکاسی و ابزار آن را کمتر کند که باید شناخت بیشتری هم به ما بدهد.

شما به عنوان عکاس عصر دیجیتال باید دانش استفاده از ابزار عصر آنالوگ را داشته باشید تا بتوانید از آن استفاده نکنید!


برای شروع بهتر است به این پرسش پاسخ دهم : چرا در زمانه‌ای که فوتوشاپ جادو می‌کند و گوشی‌های موبایل قدرتی بسیار بیشتر از رایانه‌های خانگی ده سال پیش ما دارند هنوز به فیلتر عکاسی (از نوع فیزیکی) نیاز داریم؟

چند دلیل را می‌توانم برای این مورد ذکر کنم:

  • برخی از فیلترها همچنان غیرقابل بازآفرینی توسط نرم‌افزارها هستند مانند فیلتر پلاریزه و فیلتر ND

  • مورد دیگری که مرا ترغیب به استفاده از فیلترها می‌کند خود دوربین دیجیتال و قابلیت دیدن عکس تنها لحظاتی پس از تهیه آن است.زمانی که با قرار دادن یک فیلتر در جلوی لنز دوربین خود می‌توانم بیشتر به صحنه‌ی نهایی مدنظر خود نزدیک شوم چرا باید با آن مقابله کنم؟در این حالت می‌توانم حتی اگر تصویر نیاز به تصحیح دارد همان جا این کار را انجام دهم.

  • و مورد آخری که مرا مجاب به استفاده‌ی هر چه بیشتر از فیلترها( حتی خاصتر )می‌کند خود عکاسی است.من به عنوان عکاس ترجیح می‌دهم زمان کمتری را به تصحیح کامپیوتری عکس‌هایم بپردازم و هرکاری که باعث شود از روی صندلی برخیزم و به محیط عکاسی بروم انجام خواهم داد.من طبیعت را از کامپیوتر دوست‌تر دارم.

آیا با دلایل من موافق هستید؟نظرات خود را بنویسید تا در تعاملی چندجانبه به نتیجه‌ی کامل‌تری دست یابیم.

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید