همه‌ی آنچه درباره‌ی ماونت L باید بدانید

تنها یک روز پیش از افتتاح رسمی فوتوکینا 2018 خبرهایی از ماونت جدیدی به نام L به گوش رسید.نام سه کمپانی بزرگ یعنی لایکا،پاناسونیک و سیگما هم به گوش خورد.خبر آنقدر عجیب بود که شایعه را بیشتر می‌مانست.اما یک روز بعد همه چیز واقعی شد.یک اتفاق بزرگ در دنیای دوربین و لنز : ماونت L

کمپانی‌های لایکا،پاناسونیک و سیگما در قالب یک اتحادیه دست به تولید ماونت L زده‌اند.این همکاری هم در تولید لنز و هم تولید دوربین‌های فول‌فریم و APS-C خواهد بود.

ماونت L در اصل متعلق به لایکا است.در حال حاضر دوربین های لایکا SL،CL،TL و TL2 با این ماونت تولید شده‌اند.ماونت L دارای قطر 51.6 میلی‌متر و فاصله‌ی فلنژی برابر با 20 میلی‌متر است.

ماونت L

اما چرا ماونت L مهم است؟

همانطور که می‌دانید بازار فعلی دوربین و لنز بازیگران بسیاری دارد.به ویژه با معرفی دوربین‌های بدون‌آینه تعداد و تنوع کمپانی‌های سازنده بسیار شده‌اند.از کمپانی‌های نامداری چون کانن و نیکون و زایس بگیرید تا کمپانی مانند زنیت و شرکت‌های کمتر آشنای چینی.

این اتفاق باعث می‌شود تنوع بسیاری را در بازار شاهد باشیم و عملا با انتخاب یک برند گزینه‌های دیگر را از دست دهیم.هر چند شما امکان استفاده از لنزهای یک کمپانی برروی بدنه‌های دیگر کمپانی‌ها را به کمک آداپتور خواهید داشت اما این اتفاق هیچگاه دلچسب نبوده و از روی ناچاری است.بسیاری از عکاسان جدی ترجیح می‌دهند از لنز و بدنه‌ی یکسان استفاده کنند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.برای مثال اخیرا تامرون اعلام کرد لنزهایی از این کمپانی با مشکل برای استفاده برروی دوربین نیکون Z7 مواجه ‌شده‌اند.

همه‌ی این ها را گفتم تا به این نقطه برسم که تولید یک ماونت استاندارد بین سه کمپانی انتخاب گزینه‌های بسیاری را برای عکاسان فراهم می‌کند.تصور کنید می‌توانید برروی دوربین فول‌فریم پاناسونیک S1 از لنزهای سری آرت سیگما بدون هیچ خطایی استفاده کنید.یا برروی دوربین فول‌فریم سیگما با سنسور خاص FOVEON لنزهای لایکا را ببندید!

هرکسی حق استفاده از ماونت L را ندارد.

برخلاف تصور لایکا،پاناسونیک و سیگما تصمیم گرفته‌اند که با دقت بسیار به تولید محصولات برای ماونت L بپردازند.حق تولید محصول برای این ماونت قرار نیست در اختیار دیگران قرار بگیرد.البته این به معنای آن نیست که هیچکس نمی‌تواند وارد این اتحاد سه‌گانه شود.برای مثال این ماونت به کمپانی الیمپوس هم پیشنهاد شد اما توسط آن رد شد!

به این ویدئو نگاهی بیندازید:

 

منتظر دیدن لنزها و دوربین‌های جدید با ماونت L هستیم.

 

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید